قرارداد های هوشمند

۶ بازديد

درست مثل یک قرارداد در دنیای واقعی که در جریان آن روی کاغذ یک سری توافقات نوشته می‌شود و طرفین معامله ملزم به اجرای مفاد آن هستند، در قرارداد هوشمند هم تمام توافقات از قبل کدنویسی می‌شود و اگر شرایط اولیه محقق شود، این قرارداد به صورت خودکار اجرا می‌شود و چون روی بلاک چین ذخیره شده امکان تغییر یا تقلب در آن وجود ندارد.

برای درک بهتر موضوع بیایید یک مثال بزنیم. یک شرکت هواپیمایی را در نظر بگیرید که موظف است به ازای هر ساعت تاخیری که در پروازهای خود دارند، مبلغی را به عنوان غرامت به مسافران بپردازد.

در حالت عادی این کار بعد از مدت‌ها کاغذبازی و تایید نهادهای ناظر انجام می‌شود و حتی ممکن است شرکت هواپیمایی هم زیر بار تاخیر نرود.

اما اگر در اجرایی کردن این ایده از قرارداد هوشمند استفاده شده بود، مبلغ غرامت به محض عبور زمان تاخیر از ۱ ساعت بلافاصله و به صورت خودکار به آدرس کیف پول مسافران پرداخت می‌شد و لازم نبود منتظر تایید نهادهای ثانویه و کاغذبازی باشیم.

این که می‌گوییم در قرارداد هوشمند مفاد قرارداد از قبل کدنویسی می‌شود منظورمان همین مشخص کردن مدت زمان تاخیر، میزان غرامت پرداختی و غیره است که از قبل مشخص شده و برنامه‌نویس آن را در قالب کد پیاده‌سازی می‌کند.

حال شاید از خود بپرسید که اهمیت وجود فناوری بلاک چین در این سناریو در چیست؟ همان‌طور که می‌دانید، بلاک چین یک شبکه‌ی غیر متمرکز است و این یعنی اطلاعات آن در اختیار یک شخص یا سازمان واحد نیست. در واقع رایانه‌های مختلف هر کدام نسخه‌ای از این اطلاعات را در اختیار دارند و هر تغییر در آن هم نیازمند تایید اکثریت شبکه است.

برای همین می‌توان اطمینان حاصل کرد که قراردادهای هوشمند نوشته شده تحت نظارت شخص یا سازمان خاصی نیست و اجرای آن به لطف فناوری بلاک چین قطعی است. ضمن اینکه هر کسی می‌تواند کدهای هر قرارداد را مشاهده و بررسی کند.

علاوه بر این، بعد از اینکه یک قرارداد هوشمند روی بلاک چین قرار گرفت دیگر نمی‌توان زرنگی کرد و قبل از اجرا شدن آن، قرارداد را تغییر داد یا غیرفعال نمود.

همچنین قرارداد هوشمند را می‌توان یک برنامه‌ی کامپیوتری متشکل از کد در نظر گرفت که تنها تفاوت آن با دیگر برنامه‌های کامپیوتری، پیاده‌سازی آن روی بلاک چین است.

همین سایت که مشغول مطالعه‌ در آن هستید یا اپلیکیشن همراه بانک که روی گوشی هوشمند خود نصب کرده‌اید هر دو در اصل برنامه‌های کامپیوتری هستند که به ترتیب روی سرورهای متمرکز شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این خدمات یا گوشی هوشمند شما پیاده‌سازی می‌شوند و از همین رو نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.